Vellykket seminar for frivillige ledere i Danmission Genbrug

Der var faglig inspiration, underholdning, tid til hygge og erfaringsudveksling, da der i weekenden blev holdt lederseminar for 100 frivillige ledere fra Danmissions 79 genbrugsbutikker.

100 frivillige butiksledere fra Danmission Genbrug kom rejsende fra hele Danmark, da der i weekenden blev afholdt det årlige lederseminar på Hotel Nyborg Strand. De frivillige tilbragte et døgn i selskab med udviklingskonsulenterne fra Danmission Genbrug samt leder Jannie Zillig og en række forskellige oplægsholdere.

Det intense døgn bød bl.a. på oplæg om frivillighed fra konsulentfirmaet Ingerfair, der har speciale i at rådgive om frivillighed i organisationer og foreninger. Direktør for Ingerfair, Frederik C. Boll stillede lederseminarets deltagere over for forskellige dilemmaer fra hverdagen i genbrugsbutikken. De fik mulighed for at diskutere forskellige typer af ledelsesstile, og hvad der motiverer frivillige

I pauserne mellem de mange oplæg kunne de frivillige lægge vejen forbi to populære stande – én med forskellige typer af grafisk materiale, hvor man også kunne få udleveret nyt informationsmateriale til brug i butikkerne. Her stod grafiker Britta Bak Dinitzen klar til at svare på spørgsmål og vejlede i materiale-muligheder til butikkerne. Ved den anden stand var det muligt at høre mere om det nye digitale kassesystem Online-Pos, som for nuværende er i brug i 30 ud af 79 butikker.

Det var udviklingskonsulent Linda Gamst Josefsen, der som toastmaster guidede deltagerne sikkert gennem lederseminaret og som også slog tonerne an på klaveret, når der var fællessang. Udviklingskonsulenterne Tom Sand Egeskov og Christophe Merle stod for at forevige aktiviteterne og deltagerne.

Efter en lørdag eftermiddag spækket med faglige input, så blev der indtaget velfortjent aftensmad, og herefter blev de frivillige igen samlet og præsenteret for et helt nyt tiltag på lederseminar nemlig en prisuddeling. Her blev prisen ”Årets Højdespringer” uddelt. Prisen blev givet til den af Danmissions genbrugsbutikker, der opnår den største vækst i løbet af året:

  1. Danmission Genbrug Middelfart med 121 % i vækst ved udgangen af 2018
  2. Danmission Genbrug Lemvig med 68 % i vækst ved udgangen af 2018
  3. Danmission Genbrug Hedehusene med 51 % i vækst ved udgangen af 2018.

Til de glade og stolte vindere fra Middelfart var der et gavekort på kr. 250 til lækre kager fra Lagkagehuset, som skal bruges til næste personalemøde. Grethe Knudsen, der er daglig leder modtog sammen med tre kollegaer prisen:

”Det er vigtigt for os at takke vores kunder. Uden dem var det jo aldrig lykkedes”, siger Grethe Knudsen.

Fra venstre er det Lissi, Yvonne, Karlo og Grethe Knudsen fra Danmission Genbrug i Middelfart.

Lørdag aften blev afsluttet med en gospelworkshop, der blev ledet af gospelinstruktør Lars Jochimsen. Her var der fællessang og nye tonearter at lære.

Året i genbrug og arbejdet ude

For lederseminarets deltagere bød søndagen på et tilbageblik på 2018 ved leder af Danmission Genbrug, Jannie Zillig. Hun fortalte og viste fotos og fakta fra de 79 genbrugsbutikker. Og så fortalte hun om, hvad der er på tegnebrættet for 2019:

”Der er kamp om de frivillige og flere af vores butikker har, som så mange andre organisationer, brug for flere frivillige, derfor har vi stort fokus på rekruttering og fastholdelse af frivillige. Vi vil også have fokus på at styrke salgsfremmende og markedsføringsmæssige tiltag – fx via butikkernes Facebook-sider. Og så har vi stadig en del butikker, der trænger til en kærlig hånd enten i form af delrenoveringer eller moderniseringer”.

De frivillige fik også et glimt fra det arbejde som overskuddet fra Danmission Genbrug går til. Programkonsulent for Danmissions arbejde i Tanzania, Helena Brønserud Christensen, fortalte om det arbejde som Danmission står bag for at hjælpe og forbedre vilkårene for udsatte og marginaliserede grupper som fx albinoer.

Foredragsholder og ekspert i butiksindretning, Stine Grubbe slog også vejen forbi lederseminaret for at give de frivillige gode tips til indretningen af deres butik, hvordan de bedst finder ud, hvilke områder i butikken kunderne bedst kan lide og hvorfor.

Én af hendes pointer var bl.a. at det er vigtigt, at de varer, der ikke hurtigt bliver solgt, flyttes rundt i butikken eller skiftes ud – og sælger de ikke, så skal de helt ud af butikken.

Efter et tæt pakket program var det to af Danmission Genbrugs udviklingskonsulenter, Tom Sand Egeskov og Sten Åge Larsen, der fik lov at afslutte lederseminaret. Her præsenterede de indholdet til en ny Frivillig-mappe målrettet nuværende og nye frivillige, der bl.a. indeholder en håndbog til hverdagen i genbrugsbutikker, en folder der skal gøre de frivillige endnu klogere på Danmissions arbejde, en såkaldt Frivillig Aftale og en særudgave af Danmission Magasin.

Afslutningsvist blev der overrakt et diplom til den butik, der har haft det højeste gennemsnitssalg pr. kunde i 2018. Danmission Genbrug i Svenstrup lå helt i top med kr. 91.56 pr. ekspedition. De tre butikker, der har solgt for flest kroner pr. kunde i 2018, er fundet blandt de i alt 30, der har fået installeret det digitale kassesystem kaldet Online-Pos. På sige skal endnu flere butikker have systemet installeret.

De tre butikker der har solgt for flest kroner pr. kunde i 2018:

  1. Svenstrup kr. 91.56 pr. ekspedition
  2. Osted kr. 88.37 pr. ekspedition
  3. Ringkøbing 82.32 kr. pr. ekspedition

De tre frivillige butiksledere fra Svenstrup modtog et diplom. Fra venstre Niels Sørensen, Johnny Feldtsing og Alma Knudsen.

De 100 frivillige forlod først på eftermiddagen søndag Nyborg Strand mætte af nye indtryk, hyggeligt samvær og erfaringsudveksling med deres kollegaer.

”Det her døgn som vi har haft sammen, har været fyldt med super god energi, der har været meget latter og snak, og i det hele taget en fantastisk stemning. Fra mig skal der lyde en stor tak for alle de frivilliges enorme engagement”, siger leder af Danmission Genbrug, Jannie Zillig.